Budynki szeregowe i model w Blenderze

Zaawansowana technika budowy modeli budynków w Blenderze

Modelowanie budynków to wyłącznie baza informacji dla zaawansowanych użytkowników Blendera.

Nic nie stoi na przeszkodzie „wziąć” model i podejrzeć „inny” sposób modelowania budynków.

Etap 1 – Modelowanie Terenu w Blenderze

Modelowanie terenu to najprostsza czynność w wykonania w Blenderze.
Jeżeli nie potrafisz przenieść dxf, lub skalować mapy *.jpg w Blenderze … to znaczy, że wszystkie informacje na tej stronie nie są dla Ciebie.

Teren modeluję na 2 sposoby :
– import *.dxf i wyciągam poziomice,
– import mapy w formacie rastra i rysuję poziomice,

Etap 2 – Elementy Budynku – Technologia i Funkcja

Drugim krokiem modelowania budynku jest określenie odpowiednich wymiarów dla poszczególnych elementów i przestrzeni w budynku.

Technologia – grubości ścian, wysokość stropów, wielkość fundamentów, grubość dachu itd itd

Funkcja – określi wysokość pomieszczeń, szerokość dróg ewakuacyjnych, wielkość klatki schodowej itd itd

Etap 3 – Praca Właściwa

Modelowanie właściwe to korzystanie z wcześniej przygotowanych „schematów węzłów” do budowy budynków.
Ale schemat węzłów ma służyć wyłącznie jako punkty odniesienie, nie zaś jako ślepe trzymanie się modelu.
Mając kilka ważnych punków konstrukcji, bez problemu wrócisz do modelu i poprawisz go.
Nie mając punktów odniesienia szybko zagubisz się w przestrzeni, a Twoja praca będzie trwała niepotrzebnie długo.
Pamiętaj, nie trzymaj się sztywno „węzłów” konstrukcji, to tylko punkty odniesienie.

Finał – Cały model budynku

W Blenderze masz do dyspozycji zaledwie 20 warstw, ale nie jest to przeszkodą aby robić skomplikowane modele przestrzenne.

Tobie proponuję dzielić model na :

– konstrukcja – osie, punkty konstrukcyjne, linie koncepcyjne etc

– struktura zewnętrzna – elewacje, okna, szyby etc

– struktura wewnętrzna – wszystko co jest wykończeniem wnętrz i w środku budynku

– teren – czyli to co przyległe do budynku.

Końcowa pracę dajesz innym do przeniesienia w 2D 🙂  lub masz gotowy szkic i robisz export do *.obj lub *.dxf

Porównanie modelu Blendera i budynku w trakcie budowy

Share This