Jeżeli przygotowujesz Projekt lub Biznes Plan Hotelu to potrzebujesz informacji o wymogach jakie są stawiane hotelom w zależności od gwiazdek. Poniżej zebrałem skrócony informacje dotyczące tych wymagań. Jeżeli potrzebujesz informacji szczegółowych to na końcu artykułu znajdziesz linki do ustaw i rozporządzeń.

Hotele kategoryzuje się w zakresie pięciu gwiazdek – *, **, ***, **** oraz *****. Większa liczba gwiazdek oznacza potwierdzenie przez Marszałka Województwa spełnienie większej ilości wymogów hotelarskich.

Hotel 3 gwiazdkowy ***  ( trzygwiazdkowy hotel )

Ilość pokoi w hotelu to min. 10 jednostek mieszkalnych j.m.
Obiekt hotelu musi stanowić odrębną całość, a obiekty wielobudynkowe całoroczne mają mieć połączenie wszystkich funkcji zabudowanymi przejściami.

Hotel *** – Zewnętrzne zagospodarowanie terenu

  • Hall recepcyjny chroniony przed nadmiernym napływem zewnętrznego powietrza.
  • Główne wejście z osłoną, wejście we wnęce lub drzwi automatycznie otwierane
  • Droga dostaw musi być wydzielona ( nie dotyczy zwartej zabudowy miejskiej )
  • Otoczenie obiektu winno być utwardzone z zielenią ozdobną, oświetleniem i oddzielona część gospodarcza od części gości.
  • Parkingi lub garaże dla wszystkich j.m. jednostek mieszkalnych. Wymóg nie dotyczy zwartej zabudowy miejskiej, dla której należy zapewnić miejsca postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości.

Hotel *** – Instalacje w obiekcie

  • Hall recepcyjny, sale gastronomiczne i sale wielofunkcyjne winny być wyposażone w wentylację mechaniczną. Sala konferencyjna w klimatyzacja.
  • Jednostki mieszkalne j.m. należy wyposażyć w wentylację grawitacyjną lub mechaniczną.
  • Węzły higieniczno sanitarne w.h.s. wyposażone w wentylację mechaniczną wyciągową.
  • Obiekt winien spełniać wymogi
    • Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
    • Instalacje sanitarne : zimna i ciepła woda
    • Pomieszczenia spełniają wymogi akustyczne.
    • Oświetlenie w zależności od pomieszczeń
    • Instalacja radiowo telewizyjna dla programów lokalnych i satelitarnych
    • Recepcja posiada telefon i faks dla gości recepcji.
    • Pokoje zaopatrzone w internet w pokojach lub odrębnych stanowiskach.
    • Budynki powyżej 3 kondygnacji dźwigi osobowe.
    • Budynki powyżej 300 j.m. dwudzielne zasilanie elektryczne lub awaryjny agregat prądotwórczy.

Hotel *** – Funkcja, program i użytkowość obiektu

  • Hal Recepcyjny wielofunkcyjny do 50 j.m. min 20m2, dla każdych 10j.m. 3m2.
    Powierzchnia Hallu Recepcyjnego dla 100j.m. 35m2.
  • Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej. Wyposażenie :
    • WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn ( pisuar w WC męskim )
    • umywalka z blatem lub półką oraz lustro nad każdą umywalką z bocznym lub górnym oświetleniem
    • dozownik do płynnego mydła, pojemnik na papier i odpady, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku, wieszaki ścienne

Hotel *** – Część mieszkalna ( pokoje, jednostki mieszkalne)

  • Pokoje 1-osobowe min. 10,0m2 dopuszczalne +/- 10% rekompensowane w innych pomieszczeniach.
  • Pokoje 2 osobowe min. 14,0m2 dopuszczalne +/- 10% rekompensowane w innych pomieszczeniach.
  • Jednostki Mieszkalne j.m.
    • Wyposażenie w meble i elementy uzupełniające
      • łózko jednoosobowe o wym. min. 90x200cm
      • łózko dwuosobowe o wym. min. 140x200cm
      • nocny stolik przy każdym miejscu spania
      • szafka lub zabudowana wnęka garderoby min. 3 wieszaki na osobę, wieszak ścienny na wierzchnią odzież
      • biurko lub stół, krzesło lub inny mebel do siedzenia 1 miejsce na osobę, ale nie mniej niż 2 na pokój, stolik okolicznościowy, lustro
      • fotel wypoczynkowy min. 2 lub kanapa, bagażnik
    • Oświetlenie
      • lampka nocna przy każdym miejscu do spania, lampa oświetlająca miejsce pracy biurko oraz oświetlenie ogólne
    • Wyposażenie uzupełniające
      • telefon, telewizor, radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego,
      • dywan lub wykładzina dywanowa, co najmniej dywanik przy łóżku
      • firany, żaluzje lub żaluzje okienne zacimniające, elementy dekoracyjne
      • materiały informacyjne dot. hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze
      • szklanki, zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik, torba na bieliznę gościa zleconą do prania, kosz na śmieci niepalny w pokojach bez węzła higieniczno-sanitarnego w.h.s.
      • popielniczka w pokojach dla palących
  • Urządzenia higieniczno sanitarne ogólne w części pobytowej 100%.
    Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno – sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych

    • Wyposażenie podstawowe
      • wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa
      • umywalka z blatem lub półką z bocznym lub górnym oświetleniem
      • WC
    • Wyposażenie uzupełniające
      • osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie / kabinie
      • mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku
      • lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
      • uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną, suszarka do włosów
      • waga osobowa
      • pojemnik na śmieci niepalny lub trudnopalny, torba higieniczna
      • mydełko toaletowe lub dozownik mydła, szklanka lub kubeczek jednorazowy
      • ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy

Hotel *** – Usługi podstawowe, uzupełniające i inne

  • Gorące Napoje – sprzedaż całą dobę, dopuszczalne automaty i sprzedaż w recepcji.
  • Budzenie
  • Posiłki w jednostkach mieszkalnych j.m. „room service” minimum 12 godzin
  • Usługa bagażowa
  • Przechowanie bagażu, wartościowych rzeczy i pieniędzy całą dobę, niezależnie od zajęcia pokoju.
  • Karty płatnicze zapewnione korzystanie.
  • Sprzedaż – kosmetyki, środki higieny osobistej.
  • Pierwsza pomoc lekarska – apteczka, przeszkolony personel i przywołanie pomocy lekarskiej.
  • Usługi gastronomicznepodawanie śniadań, aperitif-bar lub bar kawowy i restauracja ( jeżeli w odległości do 200m znajduje się restauracja, można zrezygnować z restauracji w hotelu )
  • Sprzęt rekreacyjny w miejscowościach wypoczynkowo-rekareacyjnych i niezurbanizowanych.
  • Zespół odnowy biologicznej w miejscowościach wypoczynkowych.
  • Sala klubowa z telewizorem, jeżeli brak sali wielofunkcyjnej.
  • Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości.
  • Zmiana pościeli i ręczników co trzy dni lub na życzenie gości.
  • Ubiór personelu winien być jednolity, dla wszystkich służb hotelowych.

 

 

Hotel 2 gwiazdkowy ** ( dwugwiazdkowy) – wymagania

  • Ilość pokoi to min. 10 jednostek mieszkalnych j.m.

Hotel 4 gwiazdkowy **** ( czterogwiazdkowy ) – wymagania

  • Ilość pokoi to min. 10 jednostek mieszkalnych j.m.
  • Obiekt hotelu musi stanowić odrębną całość, a obiekty wielobudynkowe całoroczne mają mieć połączenie wszystkich funkcji zabudowanymi przejściami.

Hotel 5 gwiazdkowy ***** ( pięciogwiazdkowy ) – wymagania

  • Ilość pokoi to min. 10 jednostek mieszkalnych j.m.
  • Obiekt hotelu musi stanowić odrębną całość, a obiekty wielobudynkowe całoroczne mają mieć połączenie wszystkich funkcji zabudowanymi przejściami.

 

Szczegóły wymagań dot. hoteli znajdziesz tu.

Share This